O Fair Trade

Fair Trade nie je charita či humanitárna hnutie, ale jednoducho spravodlivý obchod, ktorý ponúka férové ​​obchodné podmienky producentom. Cieľom aj základnou myšlienkou je väčšia spravodlivosť v medzinárodnom obchode. Teda nevykořisťovat pestovateľov, ale rešpektovať výrobné náklady a cenu ľudskej práce, tvoriť trvalo udržateľný obchod a chrániť životné prostredie v danom mieste.

 

Bez detskej práce a za primeranú cenu


Výrobky označenom logom Fairtrade, World Fair Trade Organization, Fair for Life, Contigo, Naturland Fair, Fairobchod a ďalšími garantujú, že za ich produkciu nestojí nútená ani detská práca. Ich producenti navyše dostali za svoj tovar spravodlivo zaplatené. Preto môžu investovať do budúcnosti a získať šancu vymaniť sa z chudoby vlastnými silami.

Jednotliví drobní pestovatelia sa teda združujú do družstiev a miesto nevýhodných obchodov s podloudnými priekupníkmi spracovávajú a exportujú danú surovinu spoločne. Vďaka väčšiemu objemu obchodu sa tak dostanú aj na medzinárodný trh. Systém Fair Trade potom tieto združenia podporuje v projektoch, z ktorých má dlhodobý prospech celá komunita. Ide napríklad o stavbu škôl, ciest, zdravotných stredísk alebo spracovateľského závodu.

 

Ohľaduplne tiež k našej planéte


Pri potravinách s fairtradovým logom si môžete byť tiež istí tým, že boli vypestované šetrne k životnému prostrediu. Preto sa prevažná väčšina našich výrobkov chváli aj značkou BIO.

"Nie je v našej moci zabezpečiť spravodlivosť na celom svete, môžeme k nej ale aspoň trochu prispieť a nakupovať férovo. Je predsa lepšie zapáliť len jednu sviečku ako nariekať nad tmou. "

 

Fair Trade, alebo Direct Trade?


Aj keď sa zdá, že ide len o drobnosť v štýle písania, rozdiel je pomerne dôležitý.

Fair Trade (dve slová - s veľkými písmenami v angličtine, s malými v slovenčine) označuje myšlienku spravodlivého obchodu všeobecne. Pod termínom "fair trade" si tak možno predstaviť koncept férového obchodu všeobecne.

Naproti tomu "Fairtrade" (napísané jedným slovom s počiatočným veľkým písmenom) je už konkrétna aplikácia tohto konceptu, ktorú definovala Fairtrade Labelling Organization (FLO). Tá stanovila podmienky certifikácie, systém kontroly a určila aj pravidlá, za ktorých môže byť na obale daného výrobku jej ochranné logo FAIRTRADE ® (písané pre zmenu veľkými písmenami). Takých organizácií je ale viac a každá má svoje pravidlá a svoje certifikačnej logo - napríklad Fair for Lifenebo World Fair Trade Organization (WFTO).

V našom obchode sa striedajú všetky tieto tri logá a rad ďalších.

Direct Trade (čiže priamy obchod) kladie dôraz na krátky dodávateľský reťazec v podobe priameho vzťahu medzi producentom a odberateľom. Na rozdiel od Fair Trade tu nie je žiadna inštitúcia, ktorá by dodržiavanie férovosti obchodu kontrolovala. Garantom férového prístupu je tu iba daný obchodník a je na zákazníkovi, či má v danú firmu dôveru. Existujú síce základné pravidlá pre tento typ obchodovania, ich dodržiavanie však žiadna tretia osoba nekontroluje.

Príkladom tohto prístupu v našom sortimente je Gepa, El Puente, Contigo, Zotter a ďalšie, teda organizácie, ktoré vznikli až o desiatky rokov skôr ako samotná certifikácia Fairtrade a do istej miery práve ich pravidlá určila podobu Fairtrade aj Fair Trade.

Prihláste sa prosím znovu

Ospravedlňujeme sa, ale Váš CSRF token pravdepodobne vypršal. Aby sme mohli Vašu bezpečnosť udržať na čo najvyššej úrovni, potrebujeme, aby ste sa znovu prihlásili.

Ďakujeme za pochopenie.

Prihlásenie